RZECZNIK PRAW UCZNIA

Kto to jest – Rzecznik Praw Ucznia?

Kto jest Rzecznikiem w naszej szkole?

Rzecznikiem Praw Ucznia w naszej szkole w roku szkolnym 2024/2025 jest pani mgr Julia Biczysko.

ZADANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
INFORMACJA DLA UCZNIÓW

  1. Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
  2. Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
  3. Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
  4. Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów.
  5. Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
  1. Załatwianie indywidualnych skarg.
  2. Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
  3. Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, pielęgniarką szkolną).
  4. Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
  5. Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
  6. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
  7. Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
  8. Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
  1. Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
  2. Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły, psychologa szkolnego oraz Dyrektora szkoły
  3. Organizować konfrontacje wyjaśniające.
  4. Uczestniczyć w konfrontacjach Dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
  5. Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
  1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
  2. Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
  3. Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
  4. W dalszym trybie postępowania zasięgnięcie opinii rady pedagogicznej.
  5. Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje dyrektor.
  1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
  2. Podjęcie mediacji ze stronami.
  3. Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego.
  4. Wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
  1. Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
  2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
  3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
  4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
  5. Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
  6. Składanie sprawozdania ze swojej działalności.

Skip to content