na lata szkolne 2015-2022
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm. )
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17).
Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982r. ( Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989r.
Statut Szkoły Podstawowej Nr 13 w Tarnowskich Górach.
Szkolny program wychowawczy SP-13.
Szkolny program profilaktyki SP-13.
Misja
Zadaniem naszej szkoły jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzając uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
Wizja
W naszej szkole dążymy do stworzenia uczniom bezpiecznych i optymalnych warunków do rozwoju postaw i umiejętności koniecznych do funkcjonowania we współczesnym świecie. Nasz uczeń to świadomy obywatel Polski, który szanuje kulturę i historię narodu polskiego, Górnego Śląska i ziemi tarnogórskiej, a także jest otwarty wobec innych narodów Europy.
Priorytety szkoły:
Wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej.
Edukacja europejska.
Wychowanie przez sport.
Uwrażliwienie społeczności szkolnej i lokalnej na potrzeby uczniów niepełnosprawnych.
Dążenie, by uczniowie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowili integralną część społeczności szkolnej.
Szkoła oferuje usługi edukacyjne na wysokim poziomie jakości tworząc klasy integracyjne.
Kadrę szkoły tworzy zespół nauczycieli nastawionych innowacyjnie, którzy chętnie się dokształcają i doskonalą.
Szkoła jest otwarta na środowisko i współpracę ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej.
Model absolwenta
… jest aktywny | posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwościma swoje upodobania jako twórca i odbiorca sztukiwykazuje się samodzielnością |
… jest ciekawy świata | stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródełlubi i chce się uczyćwrażliwy na piękno przyrody (świadomość ekologiczna) |
… jest odpowiedzialny | umie podejmować działania i przewidywać ichkonsekwencjejest świadomy zagrożeń płynących z używania narkotyków, dopalaczy i nieodpowiedniego korzystania z Internetuumie rozwiązywać problemycieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażkizna swoje słabe strony i potrafi nad nimi pracowaćumie dokonać samooceny |
… jest otwarty | łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikamiumie współdziałać w grupieprezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądyinnychjest dobrym organizatorem |
… jest optymistą | jest pogodnypozytywnie patrzy na światwierzy w siebieumie odróżniać dobro od zła |
… jest prawy | cechuje go uczciwość i prawdomównośćzna normy dobrego zachowania się i według nich postępujezna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować |
… jest tolerancyjny | rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnymjest wrażliwy na potrzeby innych |
… jest krytyczny | selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje, oceniaich przydatność do określonego celu |
… jest świadomy swoich praw i praw innych ludzi | zna swoją wartośćzna i respektuje prawa innych |
Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach:
I. Zarządzanie i organizacja.
Organizacja nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej.
Bieżące naprawy i remonty wszystkich pomieszczeń placówki i terenów wokół szkoły.
Zakup pomocy dydaktycznych
Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej.
Wzbogacanie bazy szkoły o nowe meble i sprzęt sportowy.
Modernizacja pomieszczeń szkolnych – przystosowanie dla dzieci sześcioletnich oraz uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego: utworzenie sali do rehabilitacji ruchowej oraz integracji sensorycznej.
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu poprzez wyposażanie szkoły w kolejne komputery, tablety, tablice interaktywne.
Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje.
Objęcie opieką specjalistyczną przez logopedę, pedagoga, psychologa i nauczycieli terapeutów uczniów klas I – VI ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zapewnienie uczniom bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.
Realizacja Programu Rządowego „Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”, „Bezpieczna Szkoła”, „Talerz zdrowia”, „Zdrowe żywienie”, Szkoła Bezpieczna nie tylko na lekcjach – Bezpieczna Świetlica”, „Szkoła promująca zdrowie”.
Realizacja programów edukacyjnych: „Od grosika do złotówki”.
Racjonalne wykorzystanie przyszkolnych obiektów sportowych – „Moje Boisko Orlik 2012”- współpraca z klubami sportowymi.
Ścisła współpraca z Radą Rodziców i Radą Dzielnicy.
Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.
Doskonalenie zawodowe nauczycieli – korzystanie z Grantów Edukacyjnych Śląskiego Kuratora Oświaty.
II Wychowanie i opieka.
Analiza potrzeb – diagnoza potrzeb wychowawczych uczniów i diagnoza uczniów mających trudności w nauce.
Organizacja i zapewnienie uczniom różnych form pomocy: pedagogicznej, psychologicznej, logopedycznej i terapeutycznej.
Zwiększenie liczby etatów w świetlicy ze względu na przyjęcie do placówki sześciolatków oraz większą ilość dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym.
Opieka nad dziećmi zaopiniowanymi przez PPPP.
Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
Organizacja i wdrażanie opracowanych zasad bezpiecznego zachowania podczas zajęć lekcyjnych, przerw i wycieczek szkolnych.
Prowadzenie kółek zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
Organizacja udziału dzieci w konkursach pozaszkolnych.
Realizacja działań wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
Wykorzystanie sztandaru szkoły w kształtowaniu pożądanych postaw uczniów i wzbogacaniu tradycji naszej placówki.
Realizacja programu „Bezpieczna Szkoła” oraz udział w programie profilaktyki „Klub Bezpiecznego Puchatka”.
Współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami wspomagającymi szkołę w zakresie wykonywania zadań /PPPP, TOTU, MOPS, TPD, ZHP, LOP, policja, straż, sąd itp./.
Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi.
III Kształcenie.
Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych.
Kształcenie umiejętności ponadprzedmiotowych i umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce. Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów – wdrażanie wniosków.
Opracowanie i wdrażanie planu poprawy jakości kształcenia.
Monitorowanie procesu edukacyjnego oraz procesu rozwoju dziecka zgodnie z podstawą programową.
Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów do systematycznej nauki.
Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów przez indywidualizację procesu nauczania.
Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
Zapoznawanie uczniów i rodziców z ważnymi dokumentami szkoły.
Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego.
Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.
IV Promocja
Kontynuacja współpracy ze szkołami w ramach Programu E-Twinning.
Współpraca rzecznika do spraw promocji szkoły z mediami dot. informacji o osiągnięciach uczniów i wydarzeniach szkolnych.
Organizowanie i udział w imprezach środowiskowych.
Pozyskiwanie sojuszników wspierających działalność szkoły.
Współpraca z instytucjami wspomagającymi szkołę w zakresie wykonywania zadań /PPPP, TOTU, MOPS, TPD, ZHP, LOP, policja, straż, sąd itp./.
Organizowanie spotkań z rodzicami.
Aktualizacja strony internetowej szkoły.
Organizowanie pozaszkolnych konkursów i zawodów.
Aktywny udział uczniów w konkursach, zawodach organizowanych poza szkołą.